This 5-week, 10-hour course is designed for learners with at least an upper-intermediate level of English.
The road movie is a fascinating film genre that emerged in Hollywood during the Great Depression with movies such as It Happened One Night (Frank Capra, 1934) and The Grapes of Wrath (John Ford, 1940). Since then, it has grown and mutated, taking us down dusty roads and open highways, surrounding us with beautiful vistas and dramatic landscapes, and showing us fugitives on the run, outcasts in search of a place of their own, and people from all walks of life driven by the lure of freedom and the thrill of the unknown .
In this course we will examine a selection of films that will help us better understand the enduring theme of the road within American culture. In film, the road has been used as a symbol for different troops, such as the representation of utopian space, the path to personal discovery, the movement of desire or the loss of innocence. For some, the very term “road movie” is synonymous with American cinema, and for good reason. Not only does it reflect 20th-century America's obsessions with cars and mobility, it also mirrors the nation's changing sets of values, fears and hopes.
from Easy Rider (Dennis Hopper, 1969) Rain Man (Barry Levinson, 1988), from Bonnie and Clyde (Arthur Penn, 1967) Thelma and Louise (Ridley Scott, 1991), from Sullivan's Travels (Preston Sturges, 1941) Little Miss Sunshine (Jonathan Dayton and Valerie Faris, 2006), road movies offer keen insights into the historical and cultural context in which they were made. In so doing, they have tackled a myriad of complex issues such as nationhood, intergenerational conflict, gender, sexuality, class, and race.
NOTE: This course will have five, two-hour sessions. It will NOT meet November 10th or December 8th.
Instructor: Sibley Labandeira, Ph.D.
La “road movie” es un género cinematográfico fascinante que surgió en Hollywood durante la Gran Depresión con películas como Sucedió una noche (Frank Capra, 1934) y Las uvas de la ira (John Ford, 1940). Desde entonces, ha crecido y mutado llevándonos por caminos polvorientos y autopistas que se pierden en el horizonte, rodeándonos de hermosas vistas y paisajes dramáticos y mostrándonos fugitivos escapando de la ley, rebeldes en busca de un lugar propio y personas de todo índole en busca de la libertad y la aventura de lo desconocido.
En este curso examinaremos una selección de películas que nos ayudarán a profundizar en un tema icónico en la cultura estadounidense: la carretera. Tema que en el cine se ha servido de símbolo de diversos conceptos, como la representación del espacio utópico, el camino hacia el descubrimiento personal, el deseo mismo en movimiento o la pérdida de la inocencia. Para algunos, el término “road movie” es sinónimo de cine estadounidense, y con razón, ya que, además de ser un claro reflejo de la obsesión de los Estados Unidos del siglo XX con los coches y la movilidad, muestra los profundos cambios en los sistemas de valores, los miedos y las esperanzas de la nación.
De Easy Rider (Dennis Hopper, 1969) a Rain Man (Barry Levinson, 1988), de Bonnie and Clyde (Arthur Penn, 1967) a Thelma y Louise (Ridley Scott, 1991), de Los viajes de Sullivan (Preston Sturges, 1941) a Pequeña Miss Sunshine (Jonathan Dayton y Valerie Faris, 2006), las “road movies” ofrecen una singular perspectiva del contexto histórico y cultural de su momento de producción. Por ello, abordan un sinfín de cuestiones complejas como la identidad nacional, los conflictos intergeneracionales y cuestiones sociales, raciales, de género y orientación sexual.
NOTA: Este curso tendrá 5 sesiones de 2 horas de duración. No habrá clase el día 10 de noviembre y el 8 de diciembre.
Profesora: Sibley Labandeira, PhD
The International Institute carries out a mandatory level test for many of its courses. If you are new studentplease contact the Academic Secretary of the North American Language and Culture Program.
Please be sure to read our Enrollment and academic calendar where you will find important information for our students.